De eersten dagen!

4 februari 2020 - Mombassa, Kenia

Jambo,

Wat leuk dat je de tijd neemt om even langs te komen op mijn blog. Ik geef jullie een kleine update over mijn eerste twee dagen.

3-02-2020

Na een goede vliegreis zijn we om 3:30 geland in Mombasa Kenia. We ging toen dus meteen onze koffers halen. Bij de bagageband merkte wel al snel dat onze koffers er niet bij zaten. Onze koffers waren namelijk achter gebleven in Istanbul (hier hadden wij een tussen landing). Onze stage is dus direct goed begonnen. We hebben toen op het vliegveld nog doorgekregen dat ze de koffers de volgende dag zouden komen brengen.

Uiteindelijk waren we om 6:00 in het appartement waar we de komende 3 maanden zullen verblijven. In dit appartement zitten we nog 5 andere meiden die op verschillen projecten van Doingoood vrijwilligers werk uitvoeren.

Uiteindelijk zijn we dezelfde dag nog naar een winkelcentrum geweest. In dit winkelcentrum hebben we verschillende dingen voor ons verblijf moeten regelen. Hierbij moet je denken aan geld, internet, veiligheid regels en nog informatie over onze koffers opgevraagd. Na deze dag waren we helemaal vermoeid van al het reizen en de door de hitte die we niet zijn gewend.

4-02-2020

De dag begon met goed nieuws ze kwamen namelijk om 9:00 uur in de ochtend onze koffers brengen! Eindelijk hadden we dus weer onze eigen spullen.

Vandaag zijn we ook voor het eerst naar het ziekenhuis geweest waar we de komende 10 weken stagen zullen lopen. Om bij dit ziekenhuis te komen moet je de matatu gaan. Dit is een busje waar in principe 14 mensen in kunnen. Alleen worden deze busjes vaak voller gedaan. Deze busjes hebben een soort van buslijn maar hebben geen haltes zoals in Nederland. Ze stoppen overal waar ze langs komen als er iemand in of uit moet. Hierdoor krijg je dat je soms wel drie kwartier onderweg bent terwijl je niet zo ver hoef te rijden.

Na een lange rit zijn we dus uiteindelijk aangekomen bij het ziekenhuis. Hier hebben we een rondleiding gekregen van de baas van het ziekenhuis. In mijn volgende blog zou ik wel eens een rondleiding geven door het ziekenhuis als dat mogelijk is. Tot nu toe vind ik het een mooi ziekenhuis voor hier in Kenia. Het Port Reitz is een ziekenhuis van de overheid. Dit houdt in dat alle 'minder rijken' mensen hier naar toe gaan voor behandeling. Port Reitz is ook het twee de grootste ziekenhuis van Kenia.

Toen we klaar waren met de rondleiding gingen we al weer terug naar het appartement. Alleen om daar te komen moesten we weer met de matatu. Op de terug weg was het mega druk in ongeveer een half uur zijn we maar 10 meter vooruit gekomen. Doordat het zo lang duurde hadden we besloten om te gaan lopen. Uiteindelijk zagen we de oorzaak van de file, er was namelijk een ernstig ongeluk gebeurt met twee tuctuc's en een vrachtwagen. We zijn hier maar snel voorbij gelopen, het is namelijk als 'blanke' niet slim om hier mee te gaan bemoeien. Dit is omdat ze hier voor eigen rechter spelen. Als hier dus iets is gebeurt en ze vinden dat het jou schuld is dan kom je daar niet zomaar mee weg.

Uiteindelijk zijn we weer in een matatu gestapt.  En na een lange tijd, ongeveer 2,5 uur waren we weer thuis. Toen we thuis waren hadden al besloten dat we naar het strand zouden gaan. Snel dus omgekleed en zijn we gaan genieten van het weer. Op het strand werden we meteen verrast door een loslopende kameel die gewoon over het strand liep. Dit is hier blijkbaar dus normaal.

ik hoop dat dit voor nu genoeg informatie voor jullie is. Ik zal nog foto's plaatsen zodat jullie er een beeld bij krijgen. En hopelijk tot de volgende keer. Asante.

Groetjes,

Lotte

1. Renee:
    4 februari 2020
    Sjiek de friemel, Lotje! Geniet van de komende weken en alle nieuwe avonturen die je tegemoet gaan komen. :)
  2. Joost:
    4 februari 2020
    Leuk hoor Lotte
    Mooi avontuur die ze je nooit meer afpakken. Genietse en pas goed op jezelf. 💪💪
  3. Dorine Gielen:
    5 februari 2020
    Hallo Lotte, nou al genoeg meegemaakt voor de eerste dag. Maar lekker even na zo'n enerverende dag even relaxen aan het strand, ook lekker. Als je tenminste niet teveel gestoord wordt door een kameel. Veel plezier op je stage!
  4. Pauline Koene:
    5 februari 2020
    Hoi Lotte,
    Wat goed om te lezen dat jullie er zijn!
    ...en dat jullie voorbij het ongeluk zijn gelopen...
    Geniet ervan!