Casualty

7 februari 2020 - Mombasa, Kenia

Jambo,

De eerste week is alweer bijna voorbij. Wat is het toch snel gegaan. Ik heb de eerste dagen van mijn stage ook al weer gehad. Deze dagen heb ik meegelopen op de afdeling casualty. Je kunt dit vergelijken met de eerste hulp in Nederland. Er komen dus dingen voor als verkeers ongelukken, aanrandingen, uitdroging tot huis, tuin en keuken ongelukken. Hier heb ik mijn eerste dagen dus al veel verschillende gevallen voorbij zien komen.

Natuurlijk is er een groot verschil tussen de eerste hulp in Nederland en de casualty hier. Zelf had ik verwacht dat dit de spullen waren die ter beschikking zijn, maar dat is dus niet. Alleen is het in Kenia dat de patiënten hun eigen spullen moeten kopen die nodig zijn voor de verzorging.
Ook is het als je in Nederland een wond hebt dan kom je de volgende dag op consult bij de juiste afdeling voor die wond. Hier in Kenia komen ze soms elke dag langs om de wond te laten verzorgen en vervolgens naar huis te gaan. Deze wond laten ze dan ook op de casualty verzorgen en niet op een bepaalde afdeling.

En nu ga ik jullie eens vertellen wat ik deze dagen zelf heb mogen uitvoeren op de casualty. Op dag een was er een man binnen gekomen die een auto ongeluk had gehad. Door dit ongeluk was zijn gehele rechter zijde en rug verbrand. Hij zat dus bijna helemaal onder de brandwonden. Doordat hij al een keer eerder was geweest was hij al helemaal ingepakt met verband. Alleen zijn wond was septisch geworden dus alles moest eraf. We waren hem praktisch aan het ontvellen want zijn huid zat aan het verband vast geplakt. Deze zelfde man had ook een flinke hoofd wond, een wond van een munt grote. Hierdoor kon ze zelf zijn schedel zien. Met deze man zijn we ongeveer de halve dag mee bezig geweest.
De rest van de dag kwamen ook nog verschillende wonden bezig waarbij ik mee heb geholpen met verzorgen.

De volgende dag ben ik vooral bezig geweest met dressing van wonden. Dit is het schoon maken van de wond en er nieuw verband op doen. Ik wonden voorbij zien komen zoals vingers die eraf waren tot en met grote schaafwonden.
later op de dag rond een uur of half 2 kwam er een man binnen met een wond in zijn rechter wang. Dit was nogal een flinke wond. Maar deze man werd pas geholpen toen hij had betaald. Na een uur was er nog niks voor hem gedaan terwijl het nog best erg bloede. Uiteindelijk hebben ze er verband in de wang gedaan zodat het bloeden zou stelpen. Ze wisten namelijk niet zo goed wat ze met de wond aan moesten. Toen ik om 4 uur weg ging zat hij er nog steeds hetzelfde bij. Zelf vond ik het nog een wonder dat hij er alert bij zat. Hier in Kenia krijgen ze namelijk niet zomaar iets tegen de pijn.
Ik plaats een foto van de man op mijn blog. Kijk er dus alleen naar als je er tegen kan. Het kan namelijk een beetje schokkend zijn.

En vandaag was het alweer de laatste van mijn week op de casualty. ik ben de dag weer begonnen door verschillende wonden te verzorgen. Ook heb ik hechtingen kunnen verwijderen. Uiteindelijk liep er een man binnen die voor een simpele katheter verwisseling lang kwam. Alleen had hij eigenlijk 2 maanden geleden al langs moeten komen. Hij kwam nu alleen langs omdat hij er last van begon te krijgen. De katheter werd er uitgehaald, alleen toen ze een nieuwe wilden plaatsen kwamen ze een blokkade tegen. 3 doctoren hebben geprobeerd een katheter te plaatsen alleen dit was ze allemaal niet gelukt. Toen hebben ze besloten dat ze een suprapubische katheter te plaatsen. Dit is een katheter die via de buik in de blaas zit. Ze gingen dit dus uitvoeren met twee doctoren. Tijdens de handeling kwamen ze erachter dat dit niet ging lukken, omdat ze niet de juiste spullen hadden. Deze handeling is dus mislukt. Ze hadden echter wel al kleine gaatjes in de blaas gemaakt dus ze moesten nu iets gaan bedenken op het op te lossen. Uiteindelijk zijn ze met het plan gekomen om een kinderkatheter te plaatsen die wel langs de blokkade kon komen. Dit is wel gelukt. De man hoefde uiteindelijk alleen nog maar gehecht te worden en kon daarna na lang gedoe naar huis.

Deze dagen zijn als een mega snel voorbij gegaan. Ik heb het op deze afdeling ook erg naar mijn zin gehad. Ik heb ook al gevraagd of ik hier nog een week kon mee lopen. En ze zagen me graag terug. Hopelijk kan ik jullie dan weer wat leuke verhalen geven.

Tot de volgende keer. Asante

Groetjes,

Lotte

1. Fenny:
    7 februari 2020
    Hee Lotte , ik zit met bewondering je verhaal te lezen , wat een ervaringen , en ook heftige dingen zeg ,lekker wondje , voorhem op het moment geen Wengske an Wengske , hoop voor hem dat het weer allemaal goed is gekomen , succes met je verdere weekjes💋
  2. Pauline Koene:
    7 februari 2020
    Echt wat voor jou, de spoed!
    Mooie verhalen Lotte
  3. Leny Bongers:
    9 februari 2020
    Hee Lotte,

Wat een geweldige ervaring die je daar op doet in Kenia. Met volle plezier lees ik elke keer weer jou mooie blog. Ik kijk al weer uit naar de volgende.

Zo zie je maar weer dat wij het hier in Nederland heel goed hebben. Geniet nog van je tijd en doe binnenkort maar een keer met mij facetimen.

Liefs Oma Leny
  4. Nicol Bongers:
    12 februari 2020
    Hé Lotte, wat leuk om te lezen!! Je kunt het goed beschrijven, zie het zo voor me. Wat zul je daar veel leren en ervaring op doen! Wens je een mooie tijd toe!
    Groetjes, Nicol