Post natal ward

27 februari 2020 - Mombasa, Kenia

Jambo!

Zijn jullie allemaal een beetje bijgekomen van carnaval? Ik moest in ieder geval maandag weer gewoon naar mijn stage. Deze week stond ik op de Post natal ward. Dit is de afdeling waar vrouwen na de bevalling terecht komen met hun kindje. Op deze afdeling staan 30 bedden in een open ruimte. Iedere vrouw met kind heeft een bed, behalve als het druk is dan kan het zijn dat er twee vrouwen op een bed liggen.

De post natal ward is denk ik een van de grootste afdeling van het ziekenhuis. Op deze afdeling is het dan ook altijd druk. Op deze afdeling liggen vrouwen die een normale bevalling hebben gehad, maar ook die een keizersnede hebben gehad. Het kan zelfs zo zijn dat er zwangere vrouwen liggen als de labor afdeling vol ligt. Op het moment dat ik er was lag er een zwanger vrouw op de afdeling. Hierbij heb ik kunnen voelen hoe de baby in de buik ligt. Ook hebben ze mij geleerd hoe je kan zien/voelen hoeveel weken de baby is.

Als een vrouw is bevallen komt deze zelf naar de afdeling lopen met het kindje. Het kind wordt dan gecontroleerd op een zuigreflex, of de borst op en neer gaat en hoe de navelstreng eruit ziet. Daarna worden ze door gestuurd naar hun bed. Als er verder geen complicaties meer zijn mogen ze na 12 uur weer naar huis.

Wat mij op deze afdeling erg verbaasde was hoe snel de vrouwen weer alles zelf deden, zoals lopen en wassen. Hier in het ziekenhuis geven ze ook goede voorlichting over hoe je het kind het beste kan verzorgen en waar je allemaal op moest letten. Mijn grootste moment van verbazing was toen er opeens een aap midden in de afdeling zat. Dit zie je in Nederland namelijk niet zomaar.

En nu alweer het laatste gedeelte van mijn week. Anouk en ik werden opgehaald vanuit onze afdeling, want ze hadden hulp nodig op casualty. Wij waren direct nieuwsgierig waar ze ons voor nodig hadden. Uiteindelijk bleek het dat een vrouw twee ingegroeide teennagels had. Bij de eerste mochten wij assisteren. Toen we daarmee klaar waren vroeg de dokter of we goed hadden opgelet, want de volgende moesten wij samen gaan verwijderen. Uiteindelijk heb ik de verdoving geplaatst en Anouk heeft een gedeelte van de nagel verwijderd. Het is allemaal goed gekomen, de vrouw heeft het namelijk overleefd.

Dit was alweer mijn week. Ik heb deze week erg veel dingen kunnen zien en doen. Nu ga ik dus genieten van het weekend. Hopelijk tot volgende week!

Asante sana.

groetjes,

Lotte

1. Joost:
    27 februari 2020
    Hey Lotte,
    Mooie verhalen/avonturen maak je mee. Wat een belevenis zal het voor je zijn. Een hele levenservaring rijker . Mooi hoor .
    Geniet er van .
  2. Karin:
    28 februari 2020
    Wat weer een leuk verhaal Lotte. Fijn weekend!